Roliga ortsnamn, haha!

På svenska lektionerna i skolan nu jobbar vi med vad våra namn kommer ifrån och betyder o.s.v
Och idag skulle vi jobba med hur olika ortsnamn uppkommer och varför de heter som de gör.

Kan ju bara säga att om jag hade bott på dessa ställen hade jag skämts som fan haha :P
Eller de är ganska kul haha, trodde verkligen inte de fanns sådana ortsnamn i Sverige :O :D
Och verkligen inte så många dryga namn, tänk er en helt vanlig konversation bara.
"Vad bor du då?  - Jag bor på Valefittan"
"Vad kommer du ifrån då?  - Jag kommer från Röven" haha xD

Här är några exempel:

Bohuslän:    Bögebacka
                       Flatön (ö)
                       Kåtorp
                       Röva (ö) 
                       Valefittan (ö)

Dalarna:        Rumpsjön
                        Klitten
                        Ryckepungsvägen

Dalsland:      Arslerud
                        Kåtebol

Halland:         Bögilt 
                        Bögholmen
                        Sextantvägen (gata)

Hälsingland:  Röven 
                         Njutånger

Lappland:      Kåtaliden 
                        Porrajärvi

Norrbotten:    Sexträsk
                        Mensträsk
                        Kåtaträsket
                        Kukasjärvi
                        Bröstvägen

Skåne:           Böglarehult
                       Kvinnaböske
                       Ollongränd (gata)
                       Porrarp
                       Sextorp

Småland:     Kåtorp
                       Kåtån
                       Runkarp
                       Pattebo
                       Horhult
                       Runkesten
                       Barslida
                       Pung

Stockholm:   Pungpinan
                       Böögs Gård
                       Ollonvägen
                       Bakgöken
                       Snorrevägen
                       Fittja

Östergötland: Slaka 
                          Lilla Runken (sjö) 
                          Stora Runken (sjö)


Hoppas ni får ett gott skratt, för de fick jag haha :D

Skrattade även en hel del åt Sophias bell idag eller just de ja, bellar haha XD
Och Hansens fina uttal på James Cook och Mountain Cook, ni är bara för underbara! :)

♥ abrazos y  besos - sofia



Kommentarer
Postat av: lovvis!

fia, du borde bo i kåtån!! =)

2009-02-05 @ 18:03:33
Postat av: Madde kussen

Haha, alltså vilka namn! Jag håller med dig, jag skulle skämmas :P fast rätt kul på ett sätt :P

2009-02-05 @ 18:21:25
Postat av: julia

Hahaha, vilka namn, höll på å dö av skratt!!!! hahahahahah

2009-02-05 @ 22:34:06
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Hansen

Haha, garavar alltid lika mkt !! haha



och ja, det är ju tur att några kan bjuda på sig sjäöva.. tur att jag inte heter Cook i efternamn :P

2009-02-06 @ 14:53:11
URL: http://hahansen.blogg.se/
Postat av: Sophia

hahahahahaha vilka jävla namn!! xD och jag ska aldrig mer ha mina stövlar när det är snö ute :P deet är ju fan självmord!!

2009-02-07 @ 23:53:09
URL: http://kallasidde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0